تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
این سایت صرفا جهت اطلاع رسانی پیرامون کارها و آثارم از ترجمه و تالیف تا رادیو راک میباشد.


نگاهی کوتاه به ریشه های سنگ اثر کسرا تبریزی
 
به قلم
فرزام کریمی
 
 

ریشه های سنگ سومین مجموعه از کسرا تبریزی که با مجوز اما نه این بار توسط ناشر بلکه به صورت کاملا مستقل چاپ خواهد شد بعد از کوبیدن بر بساط شعر نمیفروشد اما با پول مولف میفروشد و بازارمکاره ناشران که هیچگاه اثری به تجدید چاپ نمیرسد بر آن شدیم تا گروهی از شاعران,نویسندگان,مترجمان,مولفان مستقل آثارشان را با دریافت مجوز از وزارت ارشاد اما به صورت خود مولفی خود ناشری و در دو قالب الکترونیکی چاپی به عرضه برسانند که شروعی باشد بر تئوری مرگ ناشر,اطلاعات تکمیلی پیرامون این اتفاق متعاقبا به اطلاعتان خواهد رسید و  ریشه های سنگ یکی از همان مجموعه هاست,ریشه های سنگ در اعماق زمین خود گواهی بر انسان معاصر در تکاپوست انسانی که تمام تلاش خود را به کار میبندد اما ماحصل تلاشش چیزی جز هیچ نخواهد بود مجموعه سوم کسرا تبریزی به نسبت دو مجموعه قبل تر او شعرترین  شاعرانه اوست پیش از این در آثار گذشته اش  نگاه او نسبت به ترانه, شعر آزاد و حتی اشعار دارای اوزان عروضی را دیدیم,اما بنا به سلیقه شخصی ام این مجموعه را  به علت  حرکت آگاهانه از جز به کل و متعاقبا کل به جز , تنیدگی زبانی,تو درتو بودن. آغشتگی به مفاهیم ناتورالیسم داروینی و در جاهایی حرکت اگزیستانسیالیستی سارتری و از سویی به لحاظ خط فکری احیا کننده ریکاردو الیسر باسوآلتو معروف به پاپلو نرودا میدانم و اینکه مخاطب را در گوشه هایی حیرت زده میکند این بار طبیعت به اصل خود باز میگردد و تنها در فرم به ناتورالیسم ماشینی منتهی نمیشود بلکه او به ناتورالیسم اصیل (دهات) باز میگردد اما این بار با کلامش, به این سطر دقت کنید:
در دنیای بوها
کهکشان عطرهای درون
انار,آیا بوی کاهگل نمیدهد؟
پیوند عمیق ناتورالیسمی را در آن به وضوح مشاهده میکنید و جهان بینی پشت اشعارش که برای شخص من همواره ستودنی بوده است و کلیت فاضلابی به نام جهان را اینگونه به تصویر میکشد:
جهان در تکاپوی حقیقت
انسان در حصار دروغ
واقعیت,دروغی همگانیست
چهره ی مغشوش بی نام ها
آیا این همان حقیقت جاری در نزد ما نیست؟دیگر باید سیاستمداران چه گند دیگری بزنند تا ما ضامن هایمان را بکشیم و به صرف گلوله ای جهان را از شرشان خلاص کنیم؟و این همان چرایی ست که سالهاست بی پاسخ مانده به وضوح میتوانید حتی این نگاه را در این سطور مشاهده کنید:
چرایی این خفقان ملیون ساله
ساعت شماته دار آوند
مویرگ آبی برکه
چشم های درشت کویر
روز شب
صبح تاریکی
تعجب نکنید این مجموعه سرتاسر از نشانه,هاست  و هر آن چه که باید متعلق به شعر باشد  را در غالب روایت انسان امروزی در چارچوب ابتذال تعریف نمیکند,بلکه به درستی این جمله نیچه را دریافته است که هیچ چیز برای اثر هنری ارجحتر از این نیست که از تماس بی واسطه و مبتذل با نزدیکترینان بگریزد و از خط نگاه مالوف بشر فاصله گیرد,هر جا اثری با نگاه محدود و سرسری و دارای تاریخ انقضا بشری گره خورد و در هر شکلی از هنر ارائه شد به آن شک کنید چون صاحبش شیادیست که میخواهد سرتان را کلاه بگذارد, آن هم در پشت ادا و اطوار و هیچ از هنر را در غالب ارائه آن اثرش نفهمیده, شاید بعدها همان آدم دچار تغییر شود اما به آن لحظه که خود را محدود به نگاه کوته بین بشری  کرده شک کنید,در ریشه های سنگ با کسرا تبریزی آشنا میشوید که این بار پخته تر و بلوغ یافته تر ریشه های آخرین سنگ نهفته در  زمین را برایتان تشریح میکند.

فرزام کریمی ۰۶ مهر ۹۸ ، ۱۳:۴۴ ۰ ۰ ۶۲

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
ابزار اینستا گرام

تیک ابزارابزار اینستا گرام برای وبلاگ